Θεσσαλονίκη: Τον «ασκό του Αιόλου» άνοιξε η χθεσινή (4/12) επιχείρηση της Αστυνομίας σε γκαλερί της πόλης, όπου έφτιαχναν πλαστούς πίνακες και τους πουλούσαν για χιλιάδες ευρώ ως αυθεντικούς σε ανυποψίαστους αγοραστές.
Οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης
Οργανωμένου Εγκλήματος συνεχίζουν για δεύτερη ημέρα την κατάσχεση πλαστών
πινάκων από τη γκαλερί στο κέντρο της πόλης, ενώ να σημειωθεί ότι σήμερα (5/12)
θα τους έβγαζαν σε ηλεκτρονική δημοπρασία.
Από την επιχείρηση της ΕΛΑΣ συνελήφθησαν τρία άτομα και πιο συγκεκριμένα ένας ζωγράφος, μαζί με ακόμη δύο άτομα τα οποία προσέγγιζαν τους πελάτες για την πώληση των πλαστών έργων Ελλήνων ζωγράφων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Eleftherostypos.gr οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από τους πλαστούς πίνακες ζωγραφικής συνήθως τους προωθούν μέσω των Βαλκανίων και κυρίως από τη Βουλγαρία, ώστε να πάνε στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία.
«Δυστυχώς αυτή η ιστορία με τα πλαστά
έργα τέχνης έχει ξεκινήσει από πολύ παλιά. Κάθε χρόνο πιάνουν κάποιους, αλλά θα
έπρεπε να πιάσουν πολύ περισσότερους για να μειωθούν αυτά τα περιστατικά,
Δυστυχώς δεν υπάρχει επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος από την ΕΛΑΣ. Όταν
γίνονται τέτοιες πράξεις, μετέπειτα αυτοί που χάνουν τα χρήματά τους προσπαθούν
να πάρουν ένα ποσό πίσω με εξωδικαστικό τρόπο συνήθως, έτσι το καλύτερο που
έχει να κάνει κάποιος όταν θέλει να αγοράσει ένα έργο είναι να καλέσει
πραγματογνώμονα, για να είναι σίγουρος για την αυθεντικότητα του έργου τέχνης»
αναφέρει στο Eleftherostypos.gr ο Πρόεδρος του Σωματείου Εκτιμητών /
Πραγματογνωμόνων Έργων & Αντικειμένων Τέχνης Ελλάδος και Κύπρου, Αχιλλέας
Τσαντίλης.
Επιπροσθέτως, ο κ. Τσαντίλης έδωσε ως
παράδειγμα μία πραγματογνωμοσύνη που είχε κάνει για έναν γνωστό επιχειρηματία
για ένα έργο τέχνης του Πανταλέων. «Είδαμε μαζί το έργο με τον Πανταλέων για να
είμαστε 100% και καταλάβαμε ότι ήταν πλαστό κατευθείαν, οπότε δεν προχώρησε η
αγοραπωλησία».
Πρωταθλήτρια η Κύπρος στα πλαστά έργα τέχνης
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η
Θεσσαλονίκη μαζί με την Κύπρο παράγουν χιλιάδες πλαστά έργα τέχνης κάθε χρόνο,
διότι οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται είναι ελάχιστοι σε σχέση με την Αθήνα,
όπου υπάρχουν και περισσότεροι ειδικοί.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους εκτιμητές
έργων τέχνης πρωταθλήτρια στα πλαστούς πίνακες ζωγραφικής είναι με μεγάλη
διαφορά η Κύπρος.
«Ενημερώνουμε όσο περισσότερο γίνεται
τον κόσμο. Δεν γίνεται να παίρνουν έργα από οπουδήποτε και οποιονδήποτε. Είναι
σαν να πας σε κάποιον περαστικό και να πάρεις ιατρική συμβουλή, ενώ δεν είναι
γιατρός. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με αυτές τις αγορές που γίνονται στο δρόμο,
σε βανάκια, σε σπίτια ή σε υπόγεια, αντί σε γκαλερί. Επιπλέον, φταίει και λίγο
ο κόσμος με τη σειρά του. Δεν πας να πάρεις έναν Παπαλουκά χωρίς να έχει μαζί
έναν εμπειρογνώμονα. Δεν γίνεται αυτό. Πριν δύο μέρες μου έστειλαν μία
ακουαρέλα του Μπουζιάνη από μία δημοπρασία στην Ολλανδία. Ακόμη και οίκοι του
εξωτερικού μας στέλνουν τα έργα για να τα ελέγξουμε» σημειώνει στο Eleftherostypos.gr ο εμπειρογνώμονας Αχιλλέας Τσαντίλης.
Η δράση των απατεώνων
Ειδικότερα, η δράση των απατεώνων
ξεκινάει από το να δημιουργούν τους πίνακες στο εσωτερικό και στη συνέχεια να
τους πουλούν πολύ ακριβά στο εξωτερικό ως αυθεντικούς. Αυτό συμβαίνει, διότι οι
ειδικοί στα έργα τέχνης του εξωτερικού δεν μπορούν να καταλάβουν τόσο εύκολα
εάν είναι ή όχι αυθεντικός ένας πίνακας ζωγραφικής ενός Έλληνα και με αυτό τον
τρόπο… χάνεται το «ίχνος» του πίνακα.
Ακόμη, ο κ. Τσαντίλης τονίζει ότι
«Όλοι οι οίκοι δημοπρασιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κατά τη διαδικασία της
δημοπρασίας βάζουν τους συμμετέχοντες να υπογράψουν ένα συμφωνητικό, το οποίο
τονίζει ότι δέχονται τους όρους της συμφωνίας για τα έργα που θα πωληθούν και
ότι έχει να κάνει με τη γνησιότητας, την αυθεντικότητα και την εικόνα των έργων
τέχνης δεν έχουν ουδεμία ευθύνη μετά την πώλησή τους. Αυτό συμβαίνει, διότι οι
δημοπρασίες δεν είναι γκαλερί, όπου υπάρχουν άνθρωποι που ειδικεύονται στα έργα
τέχνης».
Παράλληλα, στις δημοπρασίες συμβαίνουν
συνήθως δύο σενάρια, τα οποία είναι είτε οι εμπειρογνώμονες να πάνε μόνοι τους
για να «χτυπήσουν» ένα έργο και να το μεταπουλήσουν στη συνέχεια, είτε
πηγαίνουν να το αγοράσουν για λογαριασμό άλλου και εν συνεχεία να πάρουν ένα
ποσοστό.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Σωματείου
Εκτιμητών / Πραγματογνωμόνων Έργων & Αντικειμένων Τέχνης Ελλάδος και Κύπρου
πολλοί απατεώνες εκμεταλλεύονται τη συγκεκριμένη διαδικασία και πουλάνε τα
«χειρότερης ποιότητας έργα» σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Βγάζουν τα έργα στο
εξωτερικό και δεν έχει κανένας, καμία ευθύνη. Βγαίνουν οι ομογενείς, «χτυπάνε»
τα πλαστά και όταν το ανακαλύπτουν… συνήθως δεν βρίσκουν το δίκιο τους.
Εν συνεχεία, ο Αχιλλέας Τσαντίλης
εξηγεί στο Eleftherostypos.gr πως «δυστυχώς η Ελληνική ζωγραφική
έχει γεμίσει από τέτοια περιστατικά. Τα πλαστά έργα αδικούν την ποιότητα των
Ελλήνων καλλιτεχνών. Βλέποντας τα έργα που κυκλοφορούν νομίζουν ότι είναι
μουτζούρες, και αναρωτιούνται αν έγιναν σπουδαίοι με αυτά τα έργα. Όταν όμως
βλέπει κανείς ένα μέσου όρου ποιότητας πλαστό έργο… πηγαίνει εκεί το μυαλό του,
διότι δεν ξέρει να το ξεχωρίσει».
Πως ξετυλίχθηκε το «κουβάρι» της υπόθεσης στη Θεσσαλονίκη
Το «κουβάρι» της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται όταν η κόρη του ζωγράφου Γιάννη Γαϊτη κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα, καθώς διαπίστωσε ότι υπήρχαν έργα του πατέρα της χωρίς η ίδια να το γνωρίζει, ενώ κατατέθηκε και μήνυση στο Ελληνικό FBI. Οι τρεις συλληφθέντες που εμπλέκονται αναμένεται να οδηγηθούν στον Ανακριτή, ενώ κατασχέθηκαν τουλάχιστον 100 έργα τέχνης στην κατοχή τους. Τα τρία άτομα πουλούσαν γνήσιους πίνακες των Φασιανό, Μυταρά, Παρθένη, Γκίκα Χατζηκυριακό, Γαϊτάνη, Νίκος Χατζή και Βλάση Κάνιαρη με τις τιμές να φτάνουν τα 90.000 ευρώ και σε κάποιες περιπτώσεις να ξεπερνούν και τα 100.000 ευρώ.