Δελτίο Τύπου
Αχιλλέας Τσαντίλης, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Πραγματογνωμόνων
Έργων Τέχνης
Η Αναγέννηση της Ιταλικής Πλαστογραφίας:
Δευτερογενείς Επιπτώσεις στην Ελληνική Αγορά της Τέχνης
Σε μια εποχή που η τέχνη αποτελεί θεμέλιο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς,
οι πρόσφατες αποκαλύψεις για ένα εξειδικευμένο δίκτυο πλαστογραφίας στην Ιταλία
αναδεικνύουν τις διαρκείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά τέχνης – τόσο
διεθνώς όσο και στην Ελλάδα.
Το Ιταλικό Δίκτυο Πλαστογραφίας
Τόσο τον Νοέμβριο του 2024 όσο και τον Φεβρουάριο του 2025, οι ιταλικές
αρχές αποκάλυψαν πολύπλευρα δίκτυα που κατασκεύαζαν αντίγραφα έργων,
αποδίδοντάς τα σε διάσημους καλλιτέχνες όπως ο Banksy, ο Picasso και ο Warhol.
Με τη σύλληψη περισσότερων από 2.100 παραποιημένων έργων στην μια περίπτωση και
71 στην άλλη, με συνολική αξία περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ, οι υποθέσεις
αυτές ανέδειξαν τις μεθοδικές πρακτικές των πλαστογράφων, οι οποίοι
εκμεταλλεύονται την υψηλή ζήτηση και το πάθος των συλλεκτών για αποκλειστικότητα.
Ιταλία και Ελληνική Αγορά: Μια
Μακρά Ιστορία
Πριν από το 2010, η Ιταλία αποτελούσε σημαντική πηγή πλαστογραφημένων έργων
που διείσδυαν στην ελληνική αγορά τέχνης. Πολλά από αυτά τα αντίγραφα,
κατασκευασμένα με υψηλή λεπτομέρεια και τεχνική, συνεχίζουν να απασχολούν
συλλέκτες και ειδήμονες, αποδεικνύοντας ότι η απειλή των παραποιήσεων δεν έχει
εξαφανιστεί, αλλά μεταμορφώνεται με το πέρασμα του χρόνου.
Η Αναγέννηση της Ελληνικής Αγοράς
και η Επαναδραστηριοποίηση των Εργαστηρίων Πλαστογραφίας
Η ελληνική αγορά τέχνης γνώρισε πρόσφατα μια δυναμική αναγέννηση,
κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση και προσελκύοντας ολοένα και περισσότερους
συλλέκτες και επενδυτές. Αυτή η άνθηση έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες αλλά
και προκλήσεις. Τα παλαιά εργαστήρια πλαστογραφίας, που κάποτε προμηθεύονταν
την αγορά με αντιγραφήματα, έχουν επαναδραστηριοποιηθεί για να εκμεταλλευτούν
το αυξημένο ενδιαφέρον τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στο εξωτερικό.
Η Ψυχολογία της Συλλογής: Ο
Κόσμος του Κύρους και της Αυθεντικότητας
Η επιδίωξη του κύρους και της αποκλειστικότητας είναι ένα από τα βασικά
κίνητρα που ωθούν τους συλλέκτες να επενδύουν σε έργα τέχνης. Η συναισθηματική
σύνδεση με ένα "αυθεντικό" έργο συχνά υπερβαίνει την αντικειμενική
αξιολόγηση της προέλευσης. Η πίεση της αγοράς και η βιασύνη για γρήγορες
επενδύσεις μπορούν να οδηγήσουν σε παραλείψεις που εκμεταλλεύονται οι
πλαστογράφοι. Με την προσεκτική πιστοποίηση και τη συνεργασία με έμπιστους
ειδικούς, οι συλλέκτες μπορούν να προστατευτούν και να διαφυλάξουν την αυθεντικότητα
και την αξία των συλλογών τους.
Συμπέρασμα
Η αποκάλυψη του ιταλικού δικτύου
πλαστογραφίας αποτελεί μια έντονη υπενθύμιση για όλο τον χώρο της τέχνης. Η
ελληνική αγορά, παρά την διεθνή της αναγνώριση, καλείται να υιοθετήσει αυστηρά
πρότυπα πιστοποίησης και διαφάνειας για την προστασία των έργων της. Μόνο μέσα
από την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ συλλεκτών, γκαλερί και εξειδικευμένων
εμπειρογνωμόνων, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η αυθεντικότητα θα παραμείνει
ακρογωνιαίος λίθος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Με συνετή επιλογή και επιμελή έλεγχο, ο κόσμος της τέχνης μπορεί να
διατηρήσει το κύρος του και να προχωρήσει μπροστά, προστατεύοντας τα αληθινά
έργα τέχνης από τις απειλές της πλαστογραφίας.
Αχιλλέας
Τσαντίλης
Πρόεδρος Σωματείου Εκτιμητών/ Εμπειρογνώμων Έργων Τέχνης
Ελλάδας και Κύπρου.
Εκτιμητής Έργων Τέχνης των Δικαστηρίων της Ελλάδας
Σωματείο
Εκτιμητών Εμπειρογνώμων Ελλάδας και Κύπρου